Конфлікт – невід’ємна складова людського життя та стосунків. Навіть тоді, коли ми не стаємо безпосередніми учасниками конфліктів, ми стикаємося з ними практично щодня: у транспорті, на роботі, у взаєминах з близькими людьми…
Безперечно, такі емоційно забарвлені сутички впливають на наше психічне здоров’я, причому далеко не найкращим чином. Як же навчитися конструктивно розв’язувати конфлікти та зберігати спокій і гідність у таких ситуаціях?
Розглянемо 17-крокову послідовність дій одного з опонентів, який вирішив узяти ініціативу вирішення конфлікту на себе.
- Припинити боротьбу з опонентом. Зрозуміти, що шляхом конфлікту мені не вдасться захистити свої інтереси. Оцінити можливі наслідки конфлікту для мене.
- Внутрішньо погодитися, що не варто чекати ініціативи вирішення конфлікту від упертого опонента. Набагато реальніше самому змінити свою поведінку у конфлікті. Я від цього тільки виграю або принаймні не програю.
- Мінімізувати мої негативні емоції відносно опонента. Постаратися знайти можливість зменшити його негативні емоції щодо мене.
- Налаштуватися на те, що будуть потрібні певні зусилля для вирішення проблеми шляхом співробітництва або компромісу.
- Намагатися зрозуміти та погодитися з тим, що опонент, як і я, переслідує власні інтереси у конфлікті. Те, що він їх відстоює, так само природно, як і захист моїх особистих інтересів.
- Оцінити суть конфлікту ніби збоку, уявивши на моєму місці і місці опонента наших двійників. Для цього необхідно уявно вийти з конфліктної ситуації та уявити, що такий самий конфлікт відбувається в іншому колективі. У ньому беруть участь мій двійник та двійник опонента. Важливо побачити сильні сторони, часткову правоту у позиції двійника опонента та слабкі сторони у позиції мого двійника.
- Виявити, які справжні інтереси мого опонента у цьому конфлікті. Побачити за приводом та зовнішньою картиною конфлікту його приховану суть.
- Зрозуміти основні побоювання опонента. Виявити, що він боїться втратити. Усвідомити, яку можливу шкоду опонент намагається попередити.
- Відокремити проблему конфлікту від людей. Зрозуміти, у чому головна причина конфлікту, якщо не враховувати індивідуальні особливості учасників.
- Продумати і розробити програму-максимум, націлену на оптимальне розв’язання проблеми із врахуванням інтересів не лише моїх, але і опонента. Підготувати 3-4 варіанти вирішення проблеми.
- Продумати і розробити програму-мінімум, націлену на те, щоб максимально пом’якшити конфлікт. Підготувати 3-4 варіанти часткового вирішення проблеми або пом’якшення конфлікту.
- Виявити об’єктивні критерії вирішення конфлікту.
- Спрогнозувати можливі подальші дії опонента та свої реакції на них по мірі розвитку конфлікту.
- Провести відкриту розмову з опонентом з метою вирішення конфлікту. Логіка розмови може бути наступною: конфлікт нам невигідний; пропоную припинити боротьбу та обговорити, як мирно вирішити проблему; визнати свої помилки; намагатися спільно виробити шляхи ефективного розв’язання конфлікту.
- Намагатися розв’язати конфлікт, постійно коригуючи стратегію моєї поведінки відповідно до розвитку ситуації.
- Ще раз оцінити свої дії на етапах виникнення, розвитку та завершення конфлікту. Визначити, що було зроблено правильно, а де були зроблені помилки.
- Оцінити поведінку інших учасників конфлікту, тих, хто підтримував мене чи опонента. Конфлікт сам по собі перевіряє людей та дає можливість виявити ті особливості, які до цього були приховані.
Отож, бажаємо Вам конфліктувати якнайрідше, а якщо такі ситуації й виникають – розв’язувати їх якомога конструктивніше!