Дослідження та цікаві факти

Опитування щодо готовності та спроможності платити за засоби контрацепції в Україні

Опитування щодо готовності та спроможності платити за засоби контрацепції 2004 р. – це перше опитування з питань здоров’я сім’ї, проведене Державним комітетом статистики України при тісній співпраці з Міністерством охорони здоров’я, спонсором якого виступила Американська Агенція з Міжнародного Розвитку. Дане опитування проводилося в листопаді-грудні 2004 року у 27 адміністративно-територіальних одиницях України з цільовим розміром вибірки трохи більше 12 000 респондентів: сюди входили чоловіки і жінки віком від 15 до 49 років.

Практично всі респонденти продемонстрували обізнаність хоча б з одним методом контрацепції (99,8% серед жінок та 99,9% серед чоловіків), а також більшість зазначила обізнаність із численними методами контрацепції. Серед заміжніх жінок віком 15-49 років більшість найчастіше зазначала такі відомі методи, як презерватив (97,6%), внутрішньо-матковий контрацептив (90,6%), перерваний статевий акт (82,4%), календарний метод (74,8%) та оральні гормональні пігулки (72,7%). Серед чоловіків віком 15-49 років презервативи є найбільш відомим методом контрацепції (99,1%), за яким ідуть перерваний статевий акт (78,7%), оральні гормональні засоби (54,6%), внутрішньо-матковий контрацептив (65,0%), а також утримання від статевих стосунків (47,3%).

Використання засобів контрацепції в Україні є досить поширеним. Більш ніж 90% заміжніх жінок зазначили, що використовували засіб контрацепції в якийсь момент. Більш ніж три чверті опитаних (як чоловіків, так і жінок) використовували засоби контрацепції. Серед заміжніх жінок поточне використання засобів контрацепції становить 68,4%. Найчастіше зазначається використання таких методів, як ВМК, за якими йдуть презервативи, перерваний статевий акт, календарний метод та оральні гормональні засоби.

Існує високий рівень інтересу до того, як люди отримують знання про методи контрацепції. Найчастіше згадуваними джерелами інформації про методи контрацепції для всіх категорій респондентів є засоби масової інформації, сім’я та друзі. 73,4% жінок та 74,9% чоловіків отримали інформацію про контрацепцію з газет, журналів, телебачення. Приблизно такий же рівень популярності мають у всіх категоріях респондентів такі джерела інформації, як сім’я, батьки, друзі. Медичні працівники як джерело інформації про контрацептиви більш популярні серед жінок – 63,5% порівняно з 23,7% серед чоловіків.

Джерело постачання – це місце, де респондент останнього разу отримував контрацептивний засіб. Переважна більшість сучасних контрацептивних засобів, які використовує населення України, отримані у приватних установах – на таке джерело постачання вказали близько 80% всіх опитаних. Серед заміжніх жінок, які користуються сучасними засобами контрацепції, 17,6% вказують на державне джерело постачання, а 81,8% – на приватне.

За результатами опитування, вказана вартість обраних засобів контрацепції практично не залежить від типу місцевості і є приблизно однаковою для всіх категорій населення. Медіальна ціна придбання одного циклу оральних контрацептивів була в діапазоні від 18 до 25 грн., ВМК та послуги введення – від 50 до 55 грн., а упаковки з 3-х презервативів – від 3,5 до 4,5 грн. (у 2004 році).

Говорячи про ціни на засоби контрацепції, потрібно зазначити, що більш ніж третина потенційних користувачів оральних контрацептивів визнають їх доступними (44% жінок і 36,4% чоловіків). Надто дорогими гормональні пігулки вважають 36,4% жінок і 29% чоловіків. Найоптимальніше респонденти оцінили ціну презервативів: менше 1,5% вважають цей засіб надто дорогим.